Webkwesties


Kort gezegd is een WebKwestie een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een flink deel, afkomstig is uit bronnen op internet. Een WebKwestie gaat verder dan het zoeken van een antwoord op een vraag. Leerlingen moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Zij worden gedwongen om de verworven informatie om te zetten in een product. Dit product kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een hypothese of een ontwerp voor een poster of het maken van een maquette. Webopdrachten bestaan altijd uit de volgende elementen: een introductie; een uitdagende taak; informatiebronnen; een beschrijving van het te doorlopen proces; ingebouwde begeleidingscomponenten om het proces te ondersteunen en een afsluiting. De manier waarop webopdrachten worden opgezet is sterk geŽnt op technieken uit het afstandsonderwijs en bijvoorbeeld de nadruk die daarin gelegd wordt op ingebouwde begeleidingscomponenten (zoals studeeraanwijzingen, diagrammen, overzichten, enzovoorts) die bedoeld zijn om de docent voor de klas zo goed mogelijk te vervangen.

Priemgetallen Webkwestie over priemgetallen. Niveau: brugklas
Toblerone Webkwestie over Toblerone. Niveau: tweede klas
Pythagoras Webkwestie over Pythagoras in de tuin. Niveau: tweede klas
Jacobsstaf Webkwestie over de Jacobsstaf. Niveau: tweede klas
Drie deuren probleem Webkwestie over het drie deuren probleem. Niveau: havo 4
Eulers lijn Webkwestie over Eulers lijn. Niveau: VWO 5/6 wiskunde B/D


Copyright © 2007 Lennart X. de Jonge - Stellendam (The Netherlands)